h1

Björklund har fel i kritiken mot IKT i skolan

mars 11, 2012

Utbildningsminister Jan Björklund får hård kritik för att han inte tar ansvar för att digitalisera den svenska skolan. Kritiken kommer från Lärarförbundets ordförande. Det är bra att Lärarförbundet är upprörda över den brist på ansvar som man tar från politiskt håll i den här frågan. Utbildningsministern borde vara den som tar täten när det kommer till utveckling inom området digitalisering av skolan. Men det har varken den här eller förra utbildningsministern gjort och därför har skolan dessvärre hamnat flera decennier efter det övriga samhället. Det är skandal att femtio procent av lärarna inte har tillgång till egen dator eller surfplatta. Moderaterna säger sig vilja införa datorer för alla lärare. Men vi har i allt för stor utsträckning hör fina ord och sett allt för lite handling. Därför vill vi se konkret handling innan vi tror på ett sådant löfte. Politiska utspel och politisk handling är nämligen två helt skilda saker. Den här ledaren från IDG är mycket väl skriven och jag citerar ur den:

Tvärtom tycks de it-utvecklingsprojekt som ändå drivs av enskilda eldsjälar i skolorna få räkna med kritik och tillrättavisningar av utbildningsministern. Som i fallet med den uppmärksammade it-satsningen i Sollentunas skolor nyligen. Resultatet av den blinda fläcken i utbildningsministerns skolpolitiska agenda ser vi tydligt.

Jan Björklunds skeptiska och initiativlösa hållning till digital kompetens och it i skolan får honom att framstå som allt mer isolerad inom regeringsalliansen. De intressanta och framåtsyftande förslagen och initiativen inom området kommer i stället från andra partier. Om inte Jan Björklund börjar bry sig om skolans it-frågor bör något annat parti i alliansen ges chansen att ta över skolfrågorna i regeringen och utforma en framåtsyftande skolpolitik.

Jag har vid flera tillfällen argumenterat för att skolorna ska använda metoden Att skriva sig till läsning som är spännande och framåt syftande. Med det sagt så anser jag att de som nu är kritiska till metoden har fel. De skolor som vill använda metoden ska också använda metoden anser jag. De som vill hitta andra lösningar och metoder kan göra det. Utbildningsministerns kritik mot IKT i skolan påverkar inte min positiva inställning till att använda informations- och kommunikationsteknik i skolan. Jag kommer varje dag som lärare att ta strid för att eleverna ska kunna få verka i en skola som är anpassad till det digitala och globaliserade samhället. Det är inte acceptabelt att skolan ligger så långt efter övriga samhället när det kommer till den digitala utvecklingen. Hela 77 % av 6 000 studenter som blev tillfrågade i en större studie anser att till exempel plattformar som Moodle bidrar till att höja resultaten i skolan. Den undersökningen borde Björklund ta och läsa. Då kanske han inser att han inte vet vad han talar om. Det kollaborativa lärandet är här för att stanna. Detta oavsett om Björklund är kritisk mot användningen av informations- och kommunikationsteknik.

Välkommen att lämna en kommentar!