h1

IKT förändrar utbildningsväsendet

mars 9, 2012

Internet har och kommer att förändra utbildningsväsendet för all framtid precis som böckerna när de kom ut till den breda allmänheten. Det blir allt fler som har samma sätt att se på i vilken riktning som skolan måste förändras för att den ska kunna möta de krav som ställs på 2000-talet. Med det kommer också förändringens vindar att blåsa. Det finns naturligtvis kritik mot att andra metoder än de traditionella metoderna används. Ett exempel på det är kritiken mot Att skriva sig till läsning. En kritik som framstår som rätt tandlös då den till och med i en del fall varit sakligt fel. Om man läser boken om Att skriva sig till läsning så ser man att det är tre års forskning som ligger bakom denna metod. Dessutom hänvisar Trageton som tagit fram den här metoden öppet till den forskning han använder sig av. Så den kritik som riktas mot att han saknar så kallat vetenskapligt stöd är sakligt helt fel.

Utbildningsväsendet befinner sig i förändringsfas. Det är på väg att bli en del av vårt moderna samhälle. Detta trots att vi har en utbildningsminister som är en bakåtsträvare. Det kommer bara under 2012 att levereras tusentals datorer och surfplattor till de svenska skolorna. Man har från skolans sida försökt med förbud mot modern teknik. Det är möjligt att skolan kan förhala utvecklingen något genom olika former av förbud. Men utvecklingen kommer ske oavsett skolans förbud. Den här lagen om att lärare får beslagta smarta telefoner är mer eller mindre rena dumheterna. Den har införts för att försöka bibehålla de traditionella strukturerna i skolan. Det har visat sig inte fungera och hela den lagen stinker av okunskap och rädsla för modern teknik. Skolan tror fortfarande att man ringer och skickar SMS med telefonerna. Men idag är de smarta mobil telefonerna mer handdatorer än telefoner. Skolans sätt att se på dem är därför förlegad och den måste naturligtvis ändras snarast möjligt.

Med smarta klienter som surfplattor och smarta telefoner så har utbildningen blivit oberoende av tid och rum. Men det har skolan inte kommit till insikt om. Det är dags att skolan anpassar sig till det moderna samhälle som vi lever i nu. Tusentals elever har under de senaste femton åren gått igenom utbildningsväsendet utan att de enorma förändringar som bland annat Internet har inneburit för vårt samhälle har berörts. Detta är naturligtvis helt oacceptabelt och oförsvarbart. Skolan skall oavsett om vi har konservativa politiker som vägrar ta ansvar ligga i framkant när det kommer till både modern teknik och när det kommer till innehållet som tas upp. Samhällskunskap till exempel är ett ämne som ska ta upp och analysera det som är aktuellt i samhället utifrån olika perspektiv. Att ta upp och diskutera aktuella samhällsfrågor ur olika perspektiv anser jag vara ett bra sätt att uppfylla både målen och det rimliga kravet på att innehållet ska vara förankrat i den verklighet vi lever i nu. Den arabiska våren är ett bra exempel på detta. Hur ser du på IKT i skolan? Hur tror du att IKT kommer förändra utbildningsväsendet? Kommentars fältet är öppet för diskussion och jag uppmuntrar all debatt om detta med IKT i skolan. För den behövs verkligen!

2 kommentarer

  1. Det handlar inte så mycket om att kritisera ”Skriva sig till läsning” utan om att poängtera att alternativen har mer av både vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Principen om att låta många blommor blomma kan ge stort utrymme för alla metoderna men det blir bara dumt att lyfta fram en som mer modern.

    Det finns idag många exempel på app-utveckling som gjorts av en person eller i alla fall mycket få. Det finns iBooks, Blurb etc. som gör att den som har något bra att förmedla kan få ut det i läckra format på nolltid. Det handlar alltså inte om att passa på att använda spännande programvaror, det har skett ett paradigmskifte när det gäller mjukvaruutveckling. Det är kunskapen om tillämpningen som är det centrala. Vi i skolans värld får då inte ha blivit så modlösa att vi inte ser till att bli viktiga kravställare och utvecklare av de sorts program som vi anser att vi behöver.


  2. Jan.

    Ber om ursäkt för att din kommentar inte kom igenom direkt. Hade tydligen misslyckats med att stänga av kommentars granskningen. Att skriva sig till läsning har där den använts visat sig ha en mycket stor effekt på elevernas läsförmåga. Den beprövade erfarenheten är väldigt stor då den redan använts i många skolor i Norge och nu även i Sverige i ca 25 kommuner och det blir bara fler allt eftersom en till en införs i större skala.

    Det viktigaste för min del när det kommer till modern teknik oavsett vad det rör är att man har ett pedagogiskt syfte med det man gör. Det kan till exempel vara så att man vill öka kommunikationen i klassrummet. Då är sociala medier osv. bra verktyg sannolikt. Eller som någon gjorde i form av att flytta ut demokratiuppdraget till ett forum för att bättre kunna diskutera det. Här är det pedagogiska syftet att bättre kunna diskutera demokratiuppdraget, medan redskapet är forum/sociala medier.



Välkommen att lämna en kommentar!